مشاوره رایگان: 09109107280

روش های دفع مگس

0 1402/02/18

انواع روش های دفع مگس

روش های دفع مگس می توانند با توجه به نکات مختلفی به شما معرفی شوند. مگس های متفاوتی در سرتاسر دنیا وجود دارند که هر کدام از آن ها نیز نوع تغذیه، روش تولید مثل، بیماری زایی و مضرات و حتی خواص خودشان را دارند. اگر جزو آن گروه از افرادی هستید که وجود بیش از اندازه مگس ها و در واقع هجوم بی امان مگس ها به محیط خانه شما سبب ایجاد دردسر برای شما شده است، بهتر است این مقاله را مطالعه کنید و روش هایی که با استفاده از آن ها می توانید مگس ها را دفع کنید را بشناسید.

معرفی انواع روش های دفع مگس

در ادامه به معرفی موارد مهم برای دفع مگس خواهیم پرداخت.

  • استفاده از سرکه و مایع ظرفشویی

این روش می تواند جزو قدیمی ترین گزینه ها برای دفع کردن مگس ها باشد. سرکه می تواند مگس ها را به سمت خودش جذب کند. در کنار آن از مایع ظرفشویی استفاده می شود. مایع ظرفشویی نیز به دلیل خاصیت شیمیایی که دارد می تواند سبب مرگ مگس ها شود. فراموش نکنید که حتما پس از جذب مگس ها و کشته شدن آن ها، ظرف و محیط اطراف آن را تمیز کرده و گندزدایی نمایید. استفاده کردن از سرکه سیب می تواند تاثیر بیشتری را بر روی جذب کردن مگس ها و از بین بردن آن ها داشته باشد.

  • استفاده از نور ماورا بنفش

نور ماورا بنفش شاید برای ما به راحتی قابل دیدن نباشد اما چشمان مرکب مگس ها به سادگی این نور را تشخیص می دهد و به سمت آن جذب می شود. می تواند در تله های مایع ظرفشویی و سرکه ای که درست می کنید، از نور ماورا بنفش نیز استفاده کنید. این کار سبب جذب بیشتر مگس ها و به دام انداختن
آن ها خواهد شد.

  • گیاهان خانگی

بسیاری از گیاهان گوشتخوار هستند. این مدل از گیاهان از حشرات ریز و کوچک تغذیه می کنند. نحوه شکار کردن آن ها نیز می تواند به صورت پخش کردن عطری دلخوش باشد که برای حشرات بسیار جذاب است. اگر به صورت هوشمندان گیاهان آپارتمانی و گلدان های خود را انتخاب کنید، می توانید از شر مگس ها و انواع پشه و حشرات در خانه خود در امان باشید.

روش بعدی که می توانید از گیاهان به عنوان روش های دفع مگس ها استفاده کنید، کاشتن و نگهداری گیاهانی است که دارای بوها و رایحه هایی مضر برای حشرات هستند. به طور مثال می توانید از گیاهانی همچون ریحان، اسطوخودوس، نعناع و برگ بو استفاده کنید.

  • استفاده از اسپری زنجبیل

زنجبیل یکی از میوه هایی است که دارای عطر و رایحه بسیار تندی می باشد. این ماده می تواند بویی را تولید کند که تقریبا رای مگس ها غیر قابل تحمل است. برای درست کردن اسپری زنجبیل کافی است در یک ظرف اسپری مواد شیمیایی که به خوبی آن را شسته اید، چند تکه زنجبیل بیاندازید. سپس به اندازه یک الی دو فنجان آب بر روی آن بریزید و درب ظرف را ببندید. ظرف را به خوبی تکان دهید تا زنجبیلی که داخل بطری انداخته اید در آن حل شود. با اسپری کردن این محلول در مکان هایی که محل تجمع مگس ها می باشد، می توانید به راحتی آن ها را دفع کنید و مشکلات مربوط به این قضیه را نیز به راحتی حل و فصل نمایید. هر چند باری که لازم بود می توانید از این اسپری و محلول استفاده کنید و محدودیتی در این قضیه وجود نخواهد داشت.

  • استفاده از اسپری فلفل

فلفل نیز جزو مواد غذایی است که به راحتی از آن می توانیم برای دفع انواع مگس ها و حشره ها استفاده کنیم. برای درست کردن اسپری فلفل نیز می توانید پودر فلفل را داخل ظرف ریخته و سپس آن را با آب مخلوط کنید و در مکان هایی که مگس ها بیشترین تجمع را دارند، اسپری نمایید. این کار سبب می شود تا به راحتی بتوانید آن ها را از محیط خود دفع کنید. حتی اگر از ایده اسپری فلفل نیز خوشتان نمی آید، بهترین کار آن است که فلفل را در مکان هایی که مگس ها هستند بریزید.

  • تمیز کردن محل تخم گذاری مگس ها

مگس ها از جمله حشراتی هستند که چرخه زندگی کوتاهی دارند. این موضوع به معنای آن است که فاصله از تخم بیرون آمدن، به بلوغ رسیدن و تخم گذاری آن ها بسیار کوتاه است. اگر بتوانید مکانی که مگس ها در آن تخم گذاری کرده اند را پیدا کرده و آن را پاک سازی کنیدف قطعا می توانید میزان هجوم آن ها را نیز کنترل کنید. این کار به راحتی می تواند با شستشو با آب گرم و مواد شوینده انجام شود. اما نکته و قسمت سخت کار آنجا قرار دارد که بتوانید مکان تخم گذاری مگس ها را پیدا کنید.

  • استفاده از اسپری روغن های معطر

مورد بعدی که می تواند وجود داشته باشد، استفاده کردن از اسپری روغن های معطر است. برخی از روغن های معطر برای مگس ها آزار دهنده هستند و به همین دلیل نیز مگس ها تمام تلاش خودشان را می کنند تا از این نوع روغن ها خود را دور نگه دارند. در صورتی که از این مدل از اسپری ها و افشانه ها استفاده کنید، هم فضا را خوشبو و معطر کرده اید و هم آن که مگس ها را به خوبی دفع نموده اید. اسپری هایی که از گیاهانی همچون نعناع فلفلی، آویشن، میخک و یا علف لیمو تهیه می شوند، بهترین رایحه ها را دارند.

یک پیشنهاد معرکه برای کسانی که حیاط و یا باغچه کوچکی دارند، آن است که این نوع از گیاهان را در باغچه خود پرورش دهند و به سادگی از آن استفاده کنند تا هم عطر آن در فضا پخش شود و هم زیبایی بیشتری را به محیط زندگی خود هدیه دهند.

  • استفاده از پنکه های سقفی و هواکش ها

یکی دیگر از روش های ساده که غالبا در فصل های گرم سال می تواند کاربرد داشته باشد، استفاده کردن از انواع هواکش ها و پنکه های سقفی است. این موارد می توانند با قدرت بادی که ایجاد می کنند، جلوی پرواز کردن مگس ها در فضای خانه را بگیرند. قطعا این موضوع می تواند سبب شود تا به شکل راحت تر و بهتری بتوانید از شر این موجودات موذی و مزاحم در امان باشید.  

  • استفاده از چسب های مگس

چسب های مگس همچون چسب های موش و... هستند. این موارد را می توان در بخشی که احتمال تجمع مگس ها در آنجا زیاد است قرار دهید و سپس پس از گذشت چند ساعت و یا حتی یک روز آن را بردارید. قطعا مشاهده می کنید که تعداد زیادی از مگس ها بر روی چسب قرار گرفته اند. از این چسب ها صرفا می توانید یک بار استفاده کنید. برای آن که تاثیر پذیری بیشتری را از این چسب ها ببینید، ی توانید تکه هایی از غذا را به عنوان طعمه بر روی این چسب ها قرار دهید.

  • تله های نوری/ تله های برقی

بخش بعدی با نام تله های نوری و یا تله های برقی شناخته می شوند. استفاده از این روش برای دفع مگس ها می تواند بسیار ساده باشد. این روش ها علاوه بر مگس ها می تواند برای پشه ها و حشرات شب تاب نیز کاربرد داشته باشد. معمولا با تابش نوری که برای حشرات جذاب است، آن ها به سمت این تله های نوری کشیده می شوند و سپس به وسیله المنت های حرارتی قوی که در اطراف لامپ ها قرار دارد، حشرات از بین می روند. این مورد از تله ها هم در تابستان و هم در زمستان کاربردهای زیادی دارند.

  • دفن بهداشتی زباله ها

زباله ها می توانند بزرگ ترین چیزی باشند که مگس ها و حشرات و جانوران موذی را به سمت خود جذب می کنند. به همین دلیل نیز توصیه می کنیم تا حتما اگر زباله هایی را در اطراف خانه های خود دارید، آن را به صورت بهداشتی دفن کنید. این کار سبب می شود تا به شکل راحت تر و بهتری بتوانید از شر مگس ها راحت شوید. حتما دقت داشته باشید که کیسه های زباله را به خوبی ببندید تا بوی آشغال به بیرون درز نکند. مورد بعدی نیز آن است که حتما باید کاری کنید تا زباله ها به مدت طولانی در یک مکان باقی نمانند.

مورد بعدی که می تواند بسیار اهمیت داشته باشد آن است که حتما باید بدانید که آیا سمپاشی کردن می تواند گزینه مناسبی باشد یا خیر. معمولا مگس ها از جمله حشراتی هستند که نسبت به سم های مختلف به سرعت بدن مقاومی پیدا می کنند و در وهله بعدی اگر بخواهید از سم پاشی محیط استفاده کنید، حتما باید این کار را انجام دهید که سم های قوی تری را امتحان نمایید.

به همین دلیل توصیه می کنیم تا از روش هایی همچون سم پاشی و به طور کلی استفاده کردن از یک ماده شیمیایی برای از بین بردن مگس ها، بهترین کار آن است که حتما ابتدا محیط را گند زدایی کرده و سپس در مرحله بعدی از سمپاشی کردن به عنوان یک روش مکمل استفاده کنید. در این صورت است که سمپاشی کردن می تواند پاسخگو باشد و راهکار مناسبی در نظر گرفته شود.

  • نوارهای شناور

نوارهای شناور از جمله محصولاتی هستند که کمتر نام آن ها شنیده شده است و مورد استفاده قرار گرفته اند. این مدل از نوارها را می توانید تهیه کرده و هر کدام از آن ها را در بخشی از خانه و محیط مورد نظر خودتان آویزان کنید. رایحه و حالتی که این نوارهای آویزان می توانند داشته باشند، در نهایت سبب می شوند تا مگس ها به سمت آن ها جذب شده و بر روی آن ها بچسبند. زمانی که نوار جایی نداشت و یا تعداد زیادی از مگس ها را بر روی آن مشاهده کردید، می توانید نوار را برداشته و یک نوار جدید را به جای آن آویزان کنید.

  • استفاده از اوکالیپتوس

اوکالیپتوس یکی از گیاهان بسیار مفیدی است که هم می توانید آن را در حیاط خانه خودتان پرورش دهید و از آن استفاده کنید و هم می توانید از اسپری و عصاره آن برای دفع مگس ها بهره مند شوید. اوکالیپتوس دارای بو و رایحه ای است که می تواند برای مگس ها آزار دهنده باشد. به همین دلیل نیز بهترین کار آن است که یا از گیاه آن در گلدان استفاده کنید و یا از اسپری آن به صورت مرتب و متناوب استفاده نمایید.

  • خنک نگه داشتن خانه

حتما شما هم متوجه شده اید که با خنک شدن هوا دیگر اثری از مگس ها نیست و یا زمانی که هوای داخل خانه را خنک می کنید، مگس ها را کمتر در دور و اطراف خودتان می بینید. در چنین شرایطی کاملا واضح است که این نوع از حشرات هیچ علاقه ای به هوای سرد ندارند و برعکس، می توانند در هوای گرم دوام داشته باشند.

  • استفاده از مگس کش برقی

این مدل از وسیله برای مکان هایی که دارای مگس های مزاحم با تعداد کم است، می تواند گزینه بسیار خوبی به شمار رود. معمولا برای استفاده کردن از این روش باید زمان خالی داشته باشید تا منتظر شوید مگس نزدیک شما شود و سپس با استفاده از مگس کش آن را بکشید.

  • استفاده از پیاز

حتی از پیاز خوراکی و معمولی که در بیشتر خانه ها پیدا می شود نیز می توانید برای دور کردن مگس ها از خانه خود استفاده کنید. معمولا بوی پیاز سبب می شود تا مگس ها از محیط مورد نظر فرار کنند. پیاز را به صورت ریز و به شکلی که بیشترین بوی ان در خانه به جریان بیفتد، خرد کرده و داخل چندین ظرف در چند نقطه خانه قرار دهید. با این کار می توانید به راحتی مگس ها را از محیط زندگی خود دور کنید.

  • استفاده از اسپری پیرتین

استفاده کردن از اسپری های پیرتین از جمله مواردی است که تاکنون امتحان خودشان را پس داده اند و گزینه بسیار مناسبی برای شما به حساب می آیند. این اسپری اگر به صورت طبیعی تولید شده باشد از عصاره گل داوودی است و اگر به صورت شیمیایی ساخته شده باشد نیز از مواد شیمیایی که دارای فرمول مشابه این گل و عصاره آن هستند، به دست می آید. این نوع از اسپری را می توانید دور تا دور درب ورودی و یا دور تا دور پنجره ها اسپری کنید تا از ورود مگس ها به داخل خانه جلوگیری کنید.

  • استفاده از اسپری کامان

اسپری کامان امروزه یکی از قوی ترین اسپری ها و حشره کش هایی است که علاوه بر مگس ها می تواند برای دیگر حشرات و حتی رای مارمولک ها نیز بسیار کشنده باشد. نحوه عملکرد این مدل از اسپری های شیمیایی به این صورت است که می تواند بر روی سیستم عصبی حشرات تاثیر بگذارد، سبب فلج شدن آن ها و مرگ در عرض چند دقیقه شود. این مدل از سم بسیار خطرناک است و در صورت برخورد با پوست دست حتما باید سریعا دستان خود را بشویید. معمولا اگر بر روی دیوار و یا هر سطح دیگری نیز پاشیده شود، می تواند تا دو ماه به صورت مطلوب تاثیرش را حفظ کند.

  • گلدان شمعدانی

گلدان های شمعدانی که جذابیت های زیادی نیز دارند، می توانند گزینه های مناسبی برای شما باشند. این گلدان ها به طور طبیعی عطر و بویی دارند که سبب دفع مگس ها می شود. به همین دلیل نیز استفاده کردن از آن ها در خانه سبب می شود تا مگس ها را بتوانید به خوبی دفع کنید.

گاهی اوقات امکان نگه داشتن گلدان های شمعدانی را در محیط خود ندارید. در چنین شرایطی می توانید از عصاره ها و اسپری های این گیاه که به صورت طبیعی تهیه می شوند، استفاده نمایید.

  • استفاده از خاک دیاتومه

استفاده کردن از خاک هایی به نام دیاتومه یکی از مهم ترین مواردی می شود که برای دفع کردن مگس ها می تواند استفاده شود. این مدل از خاک ها در حقیقت کاملا غیر سمی بوده و خطری برای انسان و حیوانات خانگی ندارند. اما از سوی دیگر نیز این مدل از خاک ها دارای ویژگی هایی هستند که سبب می شوند پوشش خارجی حشرات همچون مگس ها از بین برود و از این طریق باعث مرگ مگس ها و دیگر حشرات می شود. می توانید این نوع از خاک ها را در جای جای خانه و در فضاهایی که مگس ها وجود دارند، بریزید.

روش های متفاوت و مختلفی در طول این مطلب بیان شد که می توانید از آن ها استفاده کنید. مگس ها از جمله حشراتی هستند که می توانند بیماری های گوناگون را به انسان منتقل کنند. از سوی دیگر می توانند در فصل های گرم سال همچون بهار و تابستان، مزاحمت های زیادی را نیز به وجود بیاورند. با توجه به شرایط محل زندگی خودتان و به طور کلی با توجه به آن که چگونه می توانید مگس ها را از محیط خود دور کنید، می توانید یک و یا چند مورد از روش های بیان شده را مورد استفاده قرار دهید.

کلام پایانی

همان طور که توضیح داده شد، با توجه به نوع و نژاد مگس هایی که وجود دارند، روش های مختلفی نیز برای دفع کردن آن ها وجود دارد. این روش های مختلف می توانند سبب شوند تا به راحتی ا پس قلع و قمع کردن این موجودات موذی بربیایید. فراموش نکنید که اگر به درستی روش های مقابله با مگس ها را اجرا کنید، نتیجه ای که در پایان خواهید گرفت، می تواند بسیار مسرت بخش باشد و شما را از شر این موجودات مزاحم راحت کند.

نظرات خود را در ارتباط با این محصول با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود ورود نمایید

نظرات کاربران