مشاوره رایگان: 09109107280

سم برای مگس (معرفی بهترین مگس کش ها و راه های از بین بردن مگس)

0 1402/12/07

 این مقاله قراره به شما انواع سم برای مگس و بهترین مگس کش ها رو معرفی کنه. هدف همه روزه انسان از زندگی بر روی زمین بهبود کیفیت و شرایط زندگی بوده است. ولی خب همیشه این بهبود به راحتی صورت نی گیره؛ چرا که مزاحمت هایی همیشه وجود داشته و باز هم خواهد داشت. یکی از موجوداتی که جزو موفق ترین سلسله های جانوری بر روی زمین بوده و بشر در همه زمینه ها همه ساله هزینه های سنگینی رو برای مبارزه با اون ها در نظر می گیره، حشرات هستن. در اصل حشرات متنوع ترین گروه جانوری بر روی زمین هستن و در این بین مگس ها خانواده ای از حشرات به حساب میان که دارای 750 هزار گونه بر روی زمین بوده و یکی از مبارزات همیشگی انسان تهیه انواع سم قوی برای مگس ها بوده که بتونن با این کار اون ها رو کنترل کنن. 

در این مبحث قصد داریم شما رو بطور کامل با انواع مگس های مزاحمی که دور و بر ما وجود دارن آشنا کنیم و بهترین سم برای مگس ها رو به شما معرفی کنیم. همچنین روش های طبیعی مبارزه با مگس ها رو یاد خواهید گرفت و در انتها به معرفی انواع سم قوی برای مگس خواهیم پرداخت که در صورت نیاز می تونین اقدام به تهیه اون ها کنین.

جهت دیدن فهرست انواع سم مگس کش اینجا کلیک کنید 

آشنایی کامل با مگس ها قبل از خرید بهترین سم برای مگس

انواع سم برای مگس

در دوران قدیم برای مبارزه با مگس ها از روش های بیولوژیک بیشتر استفاده میشد. اما امروزه با سرعت گرفتن زندگی بیشتر خدی سم و کشتن مگس با سم موثرتر و سریع تر بوده. چرا که هر کسی دوست داره بهترین استفاده ر. از زمنا خودش ببره در ادامه شما به ترتیب با چرخه زندگی مگس و نحوه از بین بردن مگس با سم آشنا خواهید شد.

قبل از اینکه بخوایم شما رو با انواع سم قوی برای مگس ها آشنا کنیم، دوست داریم در مرحله اول این مگس ها رو کامل به شما معرفی کنیم و گونه های مهمی که در این راسته وجود دارن رو نام خواهیم برد تا با شناخت اون ها راه های مبارزه با اون ها رو کامل یاد بگیرید.

در حقیقت مگس ها به دوبالان یا Diptera معروفند و شما می تونین اون ها رو در هر محیطی پیدا کنین. ساختار بدن مگس ها به سه بخش سر، سینه و شکم تقسیم شده است. مورد بعدی که باید در مورد مگس ها بدونین این هستش که در این حشرات دو بال جلوی مشخص بوده که بال ها شفاف بوده و به اون ها در پرواز کمک میکنن و جفت بال عقبی در مگس ها تبدیل به بالچه شده که اصطلاحا بهش هالتر یا بالانسر می گن.

این حشرات دارای سه جفت پای بند بندی بوده و زبان در مکس ها بشکل لوله ای هستش. پاهای مگس ها دارای ساختاری هستش که به وسیله اون قادر هستش به راحتی بر روی شیشه و سطوح صاف راه بره.

همونطور که میدونین مگس ها همیشه بر روی هر چیزی که حس کنن قابل خوردن هستش می شینن. در این حشرات چشیدن به وسیله پاها و دهان حشره انجام می شه و خود بدن مگس ها دارای موهای نازکی هستن.

طول عمر مگس های بالغ 15 تا 20 روز بوده و زمانی که دمای محیط پایین باشه تا سه ماه هم می تونن زنده بمونن. نکته دیگه ای که در خرید انواع سم برای مگس می تونه برای شما موثر باشه این هستش که نوزاد مگس ها بعد از 24 ساعت از تخم خودش بیرون میاد. بنابراین یکی از دلایلی که مگس ها رو در همه خونه ها و محیط ها می تونین ببینین بخاطر تولید مثل و تکثیر سریع اون ها در هر محیطی هستش.

چرخه تکامل مگس ها

چرخه تکامل مگس ها

در این بخش قبل از معرفی بهترین سم برای مگس ها شما رو با چرخه زندگی این حشرات آشنا می کنیم. مگس ها در حالت کلی تخم های خودشون رو داخل زمین و هر شکاف یا درزی روی دیوار یا چوب باشه، قرار میدن. تخم های این حشره در مدت زمان دو تا چهارساعت به لارو تبدیل شده که این مرحله چهار روز طول می کشه. در طی این دوره لارو مگس ها از موارد حیوانی پوسیده و گیاهانی که در دور و بر خودش وجود داره تغذیه می کنه.

در مرحله بعدی بعد از طی 4 روز لارو مگس به مرحله شفیرگی خواهد رسید که 5 روز زمان خواهد برد. در این مرحله حشره در حال استراحت و تغییر برای تبدیل شدن به مگس هستش. شفیره در مگس ها حدود 8 میلی متر بوده و رنگ اون ها قرمز مایل به قهوه ای هستش. 

نکته ای که باید بهش اشاره کنیم این هستش که یک مگس بالغ در طول عمر خودش می تونه تا 500 تا تخم بزاره. رنگ این تخم ها سفید بوده و اندازه اون ها 1.2 میلی متر هستن. لارو ها بعد اینکه از تخم بیرون اومدن، سفید و رنگ پریده هستن و از هرچیزی که دور و بر اون ها وجود داشته باشه، مثل مدفوع و زباله و غیره تغذیه می کنن. لاروهای مگس پا ندارن.

مگس هایی که بالغ هستن در بخش سر خودشون یک جفت چشم مرکب، سه چشم ساده و دو شاخک سه بندی دارن که بند سوم شاخک بلند تر دو بند دیگه بوده و دارای یه موی درست باسم آریستا Arista هستش. قطعات دهانی مگس ها هم در بخش سر اون ها قرار گرفته. 

نحوه تغذیه مگس ها

نحوه تغذیه مگس ها

در این بخش از موضوع مون که در مورد معرفی بهترین سم برای مگس ها هستش میخوایم شما رو با نحوه تغذیه مگس ها آشنا کنیم. در حالت کلی باید بدونین که مگس های بالغ چیزی در حدود 7 میلی متر طول دارن و همونطور که در بالا بهش اشاره کردیم قطعات دهانی اون ها در بخش سر حشره قرار گرفتن. نکته ای که باید در مورد مگس های خانگی بدونین این هستش که این حشرات توانایی گزیدن و نیش زدن ندارن. چون در انتهای دهان اون ها یک زائده خرطومی شکل وجود داره که با اسفاده از اون کار مکیدن مواد غذایی رو انجام میدن. 

در حقیقت نحوه تغذیه مگس خانگی به این شکل هستش که در مرحله اول این حشره با ریختن آنزیم های گوارشی و بزاق بر روی مواد غذایی اون ها رو به حالت محلول در میاره و بعد از طریق زبان خرطوم مانند خودشون شروع به مکیدن اون مواد غذایی می کنن. نکته ای که باید در مورد نحوه تغذیه مگس ها بدونین این هستش که این حشرات از طریق موهای موجود روی پاهای خودشون قادرن تا طعم غذاها و خوراکی های مختلف رو بچشن و برای همین هم هستش که می بینین مگس ها علاقه دارن روی هر ماده غذایی بشینن. در اصل اون ها با پاهای خودشون به این نتیجه می رسن چیزی که روش نشستن قابل خوردن هستش یا خیر.

در حقیقت یکی از دلایل مضر بودن مگس ها برای انسان همین نوع تغذیه اون ها به حساب میاد. چرا که شاید قبلش یک مگس در محیط کثیفی تغذیه کرده باشه و با نشستن روی غذایی که می خوریم در ابتدا بزاق و محتویات معده خودشون رو روی ماده غذایی که مصرف می کنیم، منتقل می کنن و همین کار می تونه راهی برای انتقال انواع میکروب های بیماری زا به محیط زندگی ما باشه. به همین دلیل هم گاهی تهیه یک سم برای مگس یا مگس کش ضروری به نظر می رسه.
راه های وارد شدن مگس ها به داخل خانه را بشناسیم

در این بخش از مقاله معرفی انواع سم برای مگس میخوایم برای شما توضیح بدیم که مگس ها چطوری وارد خونه شما میشن؟ در جواب باید بگیم گونه مگس خانگی که همه روزها در فصل های گرم سال باهاشون سروکار داریم به راحتی در زمان هایی که در و پنجره رو باز می زاریم وارد خونه میشن. در مورد مگس هایی مثل مگس میوه هم میشه گفت که این حشره به همراه مواد غذایی می تونه وارد خونه بشه و اونجا شروع به تکثیر و تولید مثل کنه.

همچنین وجود کیسه های زباله در نزدیکی خانه یا لاشه یک حیوان مرده به راحتی می تونه مگس هایی مثل خرمگس رو به دور و بر ما بکشونه. بنابراین تمیزی یکی از اصلی ترین راه هایی هستش که از وارد شدن مگس ها به داخل خانه می تونه جلوگیری کنه.

انواع مگس ها را بشناسیم

در این بخش از مقاله شما رو می خوایم با برخی از مشهورترین مگس های دور و برو خودمون آشنا کنیم زیرا در موقع تهیه سم برای مگس می تونه بهتر کمک تون کنه.

1.    مگس خانگی Musca domestica

مگس خانگی Musca domestica

مشهورترین گونه ای که دور و برمون زندگی می کنه همین گونه هستش. شاید اگه دنبال انواع سم قوی برای مگس ها باشین، این گونه یکی از مورد های مد نظر شما باشه. این گونه از راسته دوبالان و خانواده Muscidae هستش که در همه دنیا پراکنده شدن. اگه بخوایم بیشتر در مورد این گونه به شما بگیم باید بدونین که مگس خانگی دارای شش تا نه میلی متر طول بوده و رنگ بدن شون در زمانی که بالغ هستن، خاکستری روشن و تیره بوده که در بخش پشت سینه خودشون 4 نوار طولی سیاه دارن.

چشم ها ی مرکب در ماده ها و نره ها به رنگ قهوه ای بوده و این چشم های مرکب در نرها بزرگ تر از ماده ها هستش. این مگس ها دارای دو شاخک بوده که سه بندی بوده و بند سوم بزرگ تر از دو بند دیگه هستش و روی اون یک موی مشخص باسم آریستا وجود داره. 

قطعات دهانی مگس خانگی حالت تلسکوپی داشته و در حالت تغذیه به حالت کشیده و به سمت پایین هدایت میشه و در غیر این صورت جمع شده و در بخش دهان قرار می گیره. یکی از راه هایی که مگس های خانگی رو از سایر گونه های مگس ها تشخیص میدن انحنای موجود در رگبال چهارم این حشره بوده.

در مورد پاهای مگس خانگی که یکی از عوامل انتقال بیماری در این حشره هم به شمار میان، باید گفت که پاهای مگس خانگی به یک جفت ناخن و یک جفت بالشتک مجهز هستن که دارای موهای ترشحی بوده و همین موها به این حشره کمک می کنن به شیشه ها بچسپن و همچنین خاک و باکتری ها و فضولات از طریق این موها به بخش های و محیط های جدید منتقل میشن.

تخم گذاری مگس خانگی توسط مگس های ماده و در محیط هایی که دارای مواد در حال تجزیه و فساد هستش، صورت می گیره و همچنین در جاهایی که لاشه حیوانات وجود دارن یا زباله و خلاصه هر جای کثیفی که ماده غذایی برای تخم ها موجود باشه صورت میگیره. تخم گذاری ماده ها در پنج تا شش نوبت انجام میشه و 500 تا هزار تخم توسط این حشره گذاشته میشه.

از جمله بیماری هایی که توسط مگس خانگی منتقل میشن میشه به ویروس فلج الاطفال، انواع هپاتیت ها و وبا و حصبه و جذام و آنتراکس اشاره کرد. برای همین هم گاهی با خرید سم برای مگس ها و از بین بردن شون جلوی خیلی از بیماری ها را خواهیم گرفت.

بهترین راه هایی که میشه برای مبارزه با مگس خانگی انجام داد، این هستش که اولا بر روی پنجره های خونه توری قرار بدین که نتونن از طریق پنجره ها وارد خونه های شما بشن و در کنار درب ورودی منزل هم میتونین توری قرار بدین که در هنگام باز و بسته شدن درها از ورود این حشره ها جلوگیری بشه. همچنین با محدود کردن منابع غذایی این حشرات در خونه ها می تونین به کنترل این حشره در خونه کمک کنین. برای این کار غذاهای مونده در خونه رو توی پلاستیک و سطل زباله بریزین و در اون رو ببنیدین تا نتونن به اون ها دسترسی داشته باشن و همچنین همیشه محیط آشپزخانه رو تمیز نگهداری کنین و نزارین مواد غذایی در جایی باقی بمونن و شب ها ظرف غذایی رو نشسته در سینک رها نکنین تا نتونن از مواد غذایی باقی مونده در بشقاب ها تغذیه کنند.

نکات مهم در مورد مگس های خانگی قبل از تهیه سم برای مگس

نکات مهم در مورد مگس های خانگی

•    تولید مثل سریع: اولین نکته ای که باید بدونین این هستش که اگه شرایط محیطی برای رشد این حشره مساعد باشه در مدت زمان کمی می تونن به سرعت تکثیر پیدا کنن و کل محیط زندگی شما رو اشغال کنن. در چنین شرایطی تهیه سم برای مگس ها ضروری خواهد بود.

•    علاقمند به کثیفی و زباله ها: مورد بعدی که باید بهش توجه کنین این هستش که مگس خانگی از آشغالها و زباله هایی که اون ها رو دور میریزیم تغذیه می کنن.

•    تغذیه از مواد مایع: مورد بعدی که باید بهش توجه داشته باشین این هستش که مگس خانگی از مواد جامد نمی تونه تغذیه کنه و یا اون ها رو به حالت مایع با استفاده از بزاق دهان خودش در میاره یا از مایعات تغذیه می کنه.

•    چشیدن با پاها: برای چشیدن طعم و مزه های غذا از پرزهای روی پاهای خودشون کمک می گیرن و در اصل گیرنده های چشایی رو روی پاهای خودشون دارن.

•    انتقال بیماری های متعدد: مگس های خانگی به دلیل تغذیه از مدفوع و مواد در حال فساد عامل انتقال بیش از 65 بیماری مختلف هستن. بنابراین تهیه سم برای مگس ها و مبارزه اون ها گاهی بسیار ضروری به شمار می آید.

2.    خرمگس یا مگس اسب

خرمگس یا مگس اسب

دومین گونه از مگس ها رو که باحتمال خیلی زیاد اسمش رو شنیدین و در صدد خرید سم قوی برای مگس و این گونه بودین، خر مگس ها هستن. این مگس در انگلیسی بنام Horsefly معروف هستش و در کشور ما بهش مگس اسب یا مگس پران هم میگن و در همه نقاط ایران این حشره دیده میشه. یکی از تفاوت های این حشره در مقایسه با مگس خانگی این هستش که جثه بزرگ تری داره و نوع تغذیه گونه ماده این حشره عمدتا خون هستش و عمده فعالیت اون ها در فصل های بهار و تابستون هستش که در این فصل ها هوا گرم بوده و همه جا گل ها و گیاهان و حیوانات دیده میشن.

عمده فعالیت خرمگس ها در روز بوده و فعالیت خیلی کمی در شب دارن. بجز تغذیه از خون انسان ها و دام ها نرهای این گونه فقط از شهد گل ها و ماده ها تغذیه میکنن و جنس ماده این حشره از خون انسان و حیوانات تغذیه می کنه و دلیل این کار هم برای این هستش که بتونه پروتئین کافی رو برای تولید تخم هاش تهیه کنه. همچنین یکی از راه های بیماری توسط خرمگس ها همین خرمگس های ماده هستن. بنابراین در تهیه سم برای مگس ها باید این گونه رو مد نظر داشته باشین.
شاید برای شما این سوال پیش بیاد که آیا نیش خرمگس خطرناک هستش یا نه؟ در جواب باید بگیم که نیش این حشره خطر خاصی رو برای انسان به همراه نداره. ولی وقتی توسط خرمگس نیش زده بشین، بدن شما در اون بخش کمی متورم شده و کلا جای نیش این حشره دردناک هستش. 

ولی خب همونطور که گفتیم خرمگس ها فقط از خون تغذیه نمی کنن و در کنار اون شهد انواع گل ها و گیاهان رو هم بعنوان یک منبع غذایی استفاده می کنن. همچنین این حشرات هم مثل مگس خانگی ازانواع زباله ها و مدفوع انسان و حیوانات دیگه تغذیه می کنن. اما در صورت زیاد شدن خرمگس ها در دور و بر زندگی مون تهیه سم برای مگس ها و مبارزه با این گونه می تونه یکی از بهترین راه های مبارزه باشه.

در مورد طول عمر خرمگس ها باید بگیم که در حالت عادی این حشره دو هفته تا سه هفته عمر می کنه. ولی خب اگه شرایط ایده الی برای زندگی رو در اختیار داشته باشه، می تونه تا سه ماه هم عمر کنه و در کل طول عمر این حشره بیشتر به شرایطی بستگی داره که در اون در حال زندگی هستش.

3.    مگس سرکه یا مگس میوه Drosophila melanogaster

مگس سرکه یا مگس میوه

گونه دیگه ای از مگس ها که باید باهاش آشنایی پیدا کنین، مگس سرکه یا مگس میوه هستش که یک آفت جدی برای میوه های در حال رسین و رسیده هستش و تهیه سم برای مگس های این گونه گاهی بهترین گزینه به شمار می آید. این مگس هم از راسته دوبالان یا Diptera بوده و طول بدن اون کوچیک تر از مگس خانگی و در حدود 3 تا 4 میلی متر هستش. مگس سرکه یا مگس میوه رو می تونین به رنگ های زرد و قهوه ای و خاکستری تا سیاه در طبیعت ببینین. در این گونه از مگس ها چشم های مرکب درشت و به رنگ قرمز دیده میشن.

مگس میوه رو می تونین بر روی میوه های در حال تخمیر و اطراف ظرف هایی که دارای سرکه هستن، پیدا کنین. 

این مگس هم مثل تا گونه قبلی در همه جا یافت میشن و مختص یک ناحیه خاصی نیستن. از جمله ویژگی هایی که مگس میوه داره این هستش که این مگس ها عاشق محیط هایی هستن که مرطوب بوده و در دماهای پایین نمی تونن دوام بیارن. 
طول عمر یک مگس میوه بسته به دما و شرایط محیط می تونه از 5 تا 50 روز متغیر باشه. مگس های بالغ این گونه تا 5 مرتبه و هر بار تا 400 تخم می تونن بزارن که در هنگام تهیه سم برای مگس های این گونه باید این مورد رو مد نظر داشته باشین که آیا می خواین با خود مگس های بالغ مبارزه کنین یا تخم های اون.

مضرات مگس میوه

در این بخش از موضوع مون که میخوایم انواع سم قوی برای مگس رو به شما معرفی کنیم؛ می خوایم در مورد ضررهایی که مگس میوه می تونه داشته باشه برای شما صحبت خواهیم کرد. در اصل از اون جایی که برای تخم ریزی دنبال جاهایی می گردن که دارای مواد شیرین یا در حال تخمیر بوده بنابراین تخم ریزی خودشون رو روی مربا و شربت و مواد غذایی انجام میدن و این کار اون ها ضررهای زیادی رو به کارخانه های مواد غذایی و دارویی وارد می کنه. بنابراین تهیه سم برای مگس سرکه از کارهایی هستش که این ارگان ها باید در دستورکار خودشون داشته باشن و وب سایت بیا تو کالا در این زمینه ارائه دهنده سم قوی برای مگس ها هستش. 

تفاوت مگس خانگی و خرمگس

تفاوت مگس خانگی و خرمگس

در این بخش میخوایم شما رو با تفاوت های مگس خانگی و خرمگس آشنا کنیم. در قدم اول باید این رو بدونین که دلیل اینکه در زبان فارسی اسم این حشره رو خرمگس نامگذاری کردن، بخاطر جثه بزرگش هستش و بنابراین جثه خرمگس از مگس خانگی بزرگ تر هستش. تفاوت دیگه ای که این دو حشره با هم دارن، در این هستش که خرمگس ها توانایی نیش زدن دارن. ولی مگس های خانگی به هیچ وجه بخاطر ساختار قطعات دهانی خودشون این توانایی رو ندارن. 

مضرات مگس ها

در این بخش قبل از معرفی انواع سم برای مگس ها می خوایم برای شما توضیح بدیم که مگس ها چه مضراتی دارن و چرا خرید سم قوی برای مگس ها در برخی موارد یک گزینه مهمی بوده که حتما باید بهش توجه بشه. در حقیقت باید این رو بدونین که حضور مگس ها در دور و بر ما بدون دردسر نبوده و حتما باید از اون ها آگاه باشیم تا در صورت لزوم اون ها رو از بین ببریم. 

1.    گسترش و انتقال بیماری ها بصورت مکانیکی

گسترش و انتقال بیماری ها بصورت مکانیکی

اولین موردی که میشه ازش به عنوان مضرات مگس ها نام برد، این هستش که می تونن باعث گسترش مکانیکی عوامل بیماری زا به محیط زندگی ما انسان ها بشن. در اصل مگس ها روی همه چی میشینن و به راحتی می تونن از طریق پاها و قطعات دهانی خودشون میکروب های بیماری زا رو به محیط زندگی انسان ها منتقل کنن. 

طبق مطالعاتی که انجام شده، مشخص شده که مگس های خانگی در حدود 200 نوع باکتری رو می تونن با خودشون به محیط های جدید منتقل کنن و بعضی از این باکتری ها باعث بیماری های مختلفی در انسان میشن. جالبه بدونین بعضی از بیماری هایی که از طریق مگس میتونن به انسان منتقل بشن به این شکل هستش که شما غذایی رو می خورین که قبلا مگس روی اون نشسته و با نشستن روی ماده غذایی عامل بیماری رو به اونجا منتقل کرده و شما با خوردن اون غذا به بیماری دچار شدین.

2.    همه چیز خواری مگس ها

دلیل اینکه مگس ها به عنوان حشراتی مضر در نظر گرفته میشن، این هستش که این حشرات همه چی رو می خورن و به همه محیط های دور و بر مون از فاضلاب ها گرفته تا مواد در حال فساد و غیره در حال پرواز هستن. بنابراین شما می تونین اون ها رو در حال پرسه زدن در میان زباله ها و هر چیز مضری برای انسان باشه. از اون جایی که پاهای اون ها دارای زائده های پرز مانندی هستش در این محیط های کثیف به راحتی می تونن عوامل بیماری زا رو به خانه های ما منتقل کنن. برای همین هم اگه دیدین دور و بر تون مگس زیاد شد، تهیه سم برای مگس ها رو جدی بگیرین.

بنابراین اگه در نزدیکی محل زندگی شما فاضلاب یا زباله و غیره باشه باید در کنترل و از بین بردن مگس ها با تهیه انواع سم برای مگس ها اقدامات لازم رو انجام بدین و از انتقال بیماری ها به محیط زندگی خودتون با استفاده از این حشرات جلوگیری کنین.

بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها (ضرورت تهیه سم برای مگس ها)

بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها (ضرورت تهیه سم برای مگس ها)

در این بخش از مبحث خودمون با عنوان معرفی بهترین سم برای مگس می خوایم بیماری هایی که توسط این حشره به می تونه به انسان منتقل بشه رو به شما معرفی میکنیم. 

•    حصبه

یکی از بیماری های قابل انتقال توسط مگس ها حصبه هستش. این بیماری بخاطر مصرف غذا یا نوشیدنی که به باکتری سالمونلا Salmonella آلوده هستش به انسان منتقل میشه و مگس ها یکی از عواملی هستن که این باکتری رو می تونن به غذاها و نوشیدنی هایی که همه روزه مصرف می کنیم، منتقل کنن.

اگه بخوایم کمی در مورد بیماری حصبه هم بهتون بگیم باید بدونین علایم این بیماری، سردرد، تب بالای بدن تا 40 درجه سانتی گراد، بدن درد و اسهال و کم اشتهایی هستش و سه تا چهار هفته طول می کشه تا این بیماری در بدن از بین بره. اگه دچار این بیماری شدین در درجه اول به پزشک مراجعه کنین و از آنتی بیوتیک هایی که کشنده باکتری سالمونلا هستن استفاده کنین.

•    وبا

دومین بیماری که قابل انتقال توسط مگس ها هستش، بیماری وبا هست. این بیماری یه بیماری عفونی بوده و در افراد باعث اسهال شدیدی میشه. اگه این بیماری درست درمان نشه، بدن شما می تونه کم آبی رو تجربه کنه. در مورد عامل این بیماری باید بگیم که یک باکتری باسم Vibrio عامل این بیماری بوده و راه انتقالش به بدن هم به این شکل هستش که غذاهایی مصرف بشه که مگس ناقل باکتری قبلا روی این مواد غذایی نشسته باشه. البته این رو هم بگیم که مگس ها تنها عامل انتقال بیماری نیستن ولی یکی از گزینه های اصلی به شمار میان.

در مورد علایم بیماری وبا جا داره بدونین که در صورت مبتلا شدن به این بیماری علایمی مثل درد شدید شکم، اسهال خونی، استفراغ، سوء هاضمه رو تجربه خواهید کرد. اگه این بیماری علایم خفیفی رو در فرد بیمار ایجاد کرده باشه می تونه با خوردن آنتی بیوتیک اون رو درمان کنه.

•    دیسانتری

بیماری دیگه ای که می تونه توسط مگس ها به انسان ها منتقل بشه دیسانتری هستش. در این بیماری شخص بیمار دچار التهاب روده شده و راه انتقالش به بدن از طریق مواد غذایی آلوده به باکتری ایجاد کننده این بیماری هستش. از مشهورترین علایمی که شخص مبتلابه این بیماری از خودش نشون میده میشه به استفراغ و نفخ شکم و اسهال خونی اشاره کرد.

بهترین راه های طبیعی کنترل و از بین بردن مگس ها

بهترین راه های طبیعی کنترل و از بین بردن مگس ها

در این بخش می خوایم قبل از معرفی بهترین سم برای مگس ها روش های طبیعی که می تونین با استفاده از اون ها به کنترل و از بین بردن مگس ها در محیط های زندگی خودتون برسین رو معرفی کنیم و هر کدوم رو که تونستین انجام بدین و موثر خواهد بود یا می تونین از چند روش به طور همزمان استفاده کنین.

1.    استفاده از اسپری زنجبیل برای از بین بردن و دور کردن مگس

یکی از کارهایی که برای دور کردن مگس ها از محیط هایی که حس می کنین در اون جاها مگس ها تجمع پیدا می کنن این هستش که از اسپری زنجبیل استفاده کنین. دلیل اون هم این هستش که مگس ها از بوی زنجبیل خوششون نمیاد. برای استفاده از اسپری زنجبیل در قدم اول مقداری از پودر زنجبیل رو داخل یه بطری بریزید و مقداری آب رو بهش اضافه کنین و اون رو خوب به هم بزنین تا زنجبیل داخل اب به خوبی حل بشه. بعد از اون این اسپری رو در محل هایی که فکر می کنین اونجاها مگس ها تجمع پیدا می کنن بپاشید. این کار اون ها رو از اون محل فراری میده. 

2.    استفاده از گیاه شمعدانی برای دور کردن مگس خانگی

مورد بعدی که می تونه برای فراری دادن مگس ها از محل زندگی به شما کمک کنه و نیاز به تهیه سم برای مگس نباشه، این هستش که از گل شمعدانی برای این کار استفاده کنین. در حقیقت مگس ها از بوی گیاه شمعدانی خوش شان نمیاد می تونین از اسپری این گیاه هم برای دور کردن مگس ها استفاده کنین و برای این کار هم مقداری روغن شمعدانی رو در مرحله اول تهیه کنین و اون رد داخل یه بطری که بشه اسپری کرد بریزید و بهش مقداری آب اضافه کرده و اون رو خوب به هم بزنید تا با همدیگه مخلوط بشن. این محلول رو در محیط هایی که مگس ها تجمع پیدا میکنن بپاشید تا مگس ها از اون محل ها فراری بشن.
همچنین در صورت تمایل می تونین این محلول رو بهش مقداری الکل و سرکه هم اضافه کنین و با این کار باز به دور کردن این حشرات از محل زندگی خودتون کمک می کنین. 

3.    استفاده از چسب مگس برای از بین بردن مگس ها

یکی دیگه از راه های طبیعی و ارزان بجای تهیه سم برای مگس برای از بین بردن مگس های مزاحم داخل خونه استفاده از چسب مگس هستش. این روزها انواع مختلفی از چسب های مگس در بازار موجود هستن و با توجه به نیاز خودتون می تونین از اون ها استفاده کنین. 

این چسب ها دارای بو و رنگی هستن که مگس ها به اون ها علاقه دارن و به سمت اون ها جذب میشن. نکته ای که باید در مورد انواع چسب مگس بدونین این هستش که این چسب ها به شدت چسبنده هستن و به همین دلیل هم هستش که بعد از اینکه مگس ها به سمت این چسب ها جذب شدن و روی اون ها نشستن دیگه نمی تونن از روی اون ها بلند شن.

بعد از اینکه سطح اون رو کامل مگس گرفت اون رو داخل کیسه زباله قرار بدین و در صورت نیاز باز هم می تونین چسب های دیگه ای تهیه کنین و دوباره با این روش ها این مگس ها رو از بین ببرین.

4.    استفاده از گیاه اکالیپتوس برای فراری دادن مگس ها

استفاده از گیاه اکالیپتوس برای فراری دادن مگس ها

راه دیگه ای که به جای خرید سم برای مگس یا خرید مگس کش ها ازش برای فراری دادن مگس های محیط خودتون ازش استفاده کنین این هستش که یا در اطراف خونه خودتون گیاه اکالیپتوس پرورش بدین یا از روغن معطر گیاه اکالیپتوس در داخل خونه استفاده نمایید. در حالت کلی این نکته رو بدونین که مگس ها از بوی گیاه اکالیپتوس خوششون نمیاد.

برای استفاده از اسپری گیاه اکالیپتوس می تونین 25 قطره از روغن این گیاه رو با دو فنجان آب مخلوط کرده و اون رو در محیط هایی که حس می کنین مگس ها تجمع پیدا می کنن بپاشین. این کار باعث فراری دادن اون ها از اون محل ها میشه.

5.    استفاده از تله قیف کاغذی برای از بین بردن مگس ها

راه دیگه ای که بجای تهیه سم برای مگس با استفاده از اون می تونین اقدام به از بین بردن مگس ها کنین این هستش که برای این مگس ها یک تله قیف کاغذی درست کنین و این روش هم می تونه یه روش کنترل طبیعی بجای استفاده از انواع سم قوی برای مگس باشه. برای این کار در داخل یه بطری یک چهارم گنجایش اون سرکه بریزید و استفاده از یک کاغذ یک قیف درست کنین و اون رو روی بطری قرار بدین. بخش باریک قیف رو روی بطری بزارین و این کار باعث میشه که مگس ها با استفاده از قیف وارد بطری بشن ولی به هیچ وجه نمی تونن از اون خارج بشن و بعد از اون می تونن اون مگس ها رو از بین ببرین.

6.    استفاده از ترکیب سرکه و مایع ظرف شویی برای از بین بردن مگس ها

روش موثر دیگه ای که بجای تهیه سم برای مگس می تونین با استفاده از اون اقدام به از بین بردن مگس ها کنین این هستش که داخل یک ظرف مقداری سرکه بریزین. چون همونطور که میدونین مگس ها به سرکه علاقه داشته و به سمت مکان هایی که در اون جاخا سرکه وجود داشته باشه جذب میشن. در مرحله بعدی مقداری مایع ظرف شویی به این سرکه اضافه کنین و هنگامی که مگس ها میخوان از سرکه تغذیه کنن این مایع ظرفشویی موجود در سرکه باعث از بین رفتن مگس ها میشه. 

آموزش سمپاشی مگس ها در خانه

در تابستون گاها مجبور خواهید شد سمپاشی مگس ها رو با روش هایی مثل استفاده از مگس کش ها یا روش های طبیعی انجام بدین. چرا که گرمای هوا به افزایش جمعیت مگس ها کمک میکنه. نکته ای که باید بهش توجه داشته باشین، این هستش که سمپاشی مگس ها در هر فصلی از سال می تونه متفاوت باشه و ما در ادامه نحوه سمپاشی مگس ها رو به شما یاد می دیم.

در وهله اول این رو بدونین که سمپاشی مگس ها رو می تونین با روش های متعددی مثل استفاده از دستگاه های حشره کش، اسپری ها و غیره انجام بدین.

اگه قصد دارین برای سمپاشی مگس ها از محلول هایی مثل سرکه و صابون استفاده کنین؛ برای این کار باید یک سوم استکان سرکه سیب رو با چند قطره آب صابون مخلوط کنین و روی اون رو یک نایلون قرار بدین و اون رو سوراخ سوراخ کنین. مگس ها برای خوردن وارد اون شده و بعدش نمی تونن بیرون برن. این کار باعث از بین رفتن اون ها میشه.

می تونین سمپاشی منزل رو با استفاده از حشره کش های مختلفی هم انجام بدین و برای این کار اگر سم کشنده مگس به حالت اسپری بود اون رو محل هایی اسپری کنین که مگس ها میشینن.

معرفی بهترین سم مگس کش قوی

اگه قصد دارین از یک سم مگس کش قوی برای از بین بردن انواع مگس ها استفاده کنین، ما در ادامه بهترین سم مگس کش رو بهتون معرفی میکنیم که می تونین ازش برای از بین بردن مگس ها استفاده کنین.

•    سم پودری کشنده مگس آجیتا AGITA

بهترین سم مگس کشی که می تونین ازش برای از بین بردن مگس ها استفاده کنین، اجیتا هستش. این سم به شکل پودر بوده و اون رو قراره با آب مخلوط کرده و در محل هایی که مگس ها حضور دارن بپاشین. مزیتی که سم مگس کش آجیتا داره این هستش که می تونین ازش برای هر مکانی که اونجا مگس ها حضور دارن استفاده کنین و این مکان می تونه خونه، مزرعه و یا دامداری و یا حتی مرغداری باشه.

از مزیت هایی که میشه برای سم کشنده مگس آجیتا عنوان کرد این هستش که این سم اثرگذاری فوری داشته و تا هشت ماه هم ماندگاری داره. بنابراین با یک بار سمپاشی می تونین تا مدت ها از شر مگس ها خلاص بشین. مزیت بعدی این سم مگس کش این هستش که می تونه از راه های مختلفی مگس ها رو از بین ببره. مگس چه با سم تماس پیدا کنه و چه اون رو بخوره و چه اون رو استنشاق کنه، از بین میره و این سم بعنوان قویترین سم برای از بین بردن مگس در ایران شناخته میشه.

روش های مصرف سم آجیتا

شما می تونین به روش های متعددی از سم مگس کش اجیتا استفاده نمایید که در ادامه اون ها رو به شما توضیح میدیم. اولین روشی که می تونین با استفاده از اون از سم اجیتا برای از بین بردن مگس ها استفاده نمایید این هستش که این سم رو بصورت پودر در محیطی که مگس ها حضور دارن، پخش کنین و مگس ها بیان و ازش بخورن یا استنشاق کنن و این کار به سرعت باعث از بین رفتن مگس ها میشه.

دومین روشی که می تونین با استفاده از اون از این مگس کش قوی برای از بین بردن مگس ها استفاده کنین این هستش که پودر این سم رو در داخل یک ظرفی که قابل اسپری کردن هستش بریزین و اون رو با آب مخلوط کنین و به صورت اسپری ازش استفاده نمایید. می تونین اسپری رو روی بخش هایی که مگس ها حضور دارن بپاشید و بو و چسبیدن این سم به بدن مگس ها باعث از بین رفتن اون ها میشه.

روش سومی که می تونین از این سم برای کشتن مگس سیاه و سایر مگس ها استفاده کنین، این هستش که با استفاده از این مگس یه مایع غلیظ درست کنین و اون رو روی سطوحی که مگس ها می شینن پخش کنین. این کار رو مانند زمانی ک میخواین یک سطحی رو رنگ کنین انجام بدین و وقتی مگس ها روی این محیط بشینن، خود بخود می میرن.

سه روش بالا همگی باعث از بین رفتن مگس ها توسط سم آجیتا خواهد شد.

این نکته رو هم یادآوری می کنیم که شما می تونین از سم آجیتا برای از بین بردن همه گونه های مگس استفاده کنین.

راه های انتقال بیماری ها از مگس ها

بد نیست بدانید که چرا بیماری های زیادی از مگس ها به انسان و حتی به حیوانات منتقل می شود. زمانی که این موضوع را بهتر متوجه شوید، مسلما بهتر نیز می توانید تصمیم بگیرید که چگونه مگس های موجود در اطراف خود را از بین ببرید. به طور کلی سه روش مختلف برای آن که بیماری ها از مگس ها به انسان ها منتقل شوند، وجود دارد. 

•    انتقال لمسی

اولین روش که انتقال لمسی و یا انتقال مکانیکی نیز نام دارد، از طریق پاها و همچنین ساق های پای پرموی این حشرات اتفاق می افتد. موهای بسیار ریز و نازکی که بر روی پاها و ساق پای آن ها وجود دارد، می تواند میکروب ها را به خودش جذب کرده و در جای بعدی که مگش می نشیند، این میکروب ها را پخش کنند. میکروب ها صرفا شامل ویروس ها و باکتری ها نیستند، بلکه مواردی همچون عوامل بیماری زا، تخم های کرم ها، کیست های انگل ها و... نیز که در بدن مگس ها و روی پاهای آن ها وجود دارند نیز جزو همین موارد به حساب می آیند. 

•    انتقال از طریق استفراغ

روش دوم مربوط به استفراغ کردن می شود. یکی از عادت های ژنتیکی مگس ها استفراغ کردن است. زمانی که مگس محتویات معده خود را بالا می آورد، مسلما با حجمی از میکروب ها و باکتری ها روبرو خواهیم شد. این روش دومین موردی است که از طریق آن، مگس ها می توانند محیط خود را آلوده کنند. 

•    انتقال از طریق دفع مدفوع

مدفوع به طور کلی از میکروب ها و عوامل بیماری زای زیادی تشکیل شده است. اگر مدفوع مربوط به مگس باشد، این موضوع چندین برابر بیشتر و حادتر نیز می شود زیرا در فضولات مگس انواع و اقسام کیست های انگل روده ای و تخم انگل را پیدا خواهید کرد. مدفوع کردن مگس ها نیز به صورت پی در پی بوده و همین موضوع سبب انتشار هرچه بیشتر بیماری ها خواهد شد. 

حقایق جالب در خصوص مگس ها

چندین حقیقت جالب در مورد مگس ها وجود دارد که بد نیست از آن ها باخبر باشید. این حقیقت های جالب می توانند به شما کمک کنند تا هرچه بهتر و ساده تر مگس های موجود در محیط زندگی خود را از بین ببرید و از شر بیماری هایی که به شما انتقال می دهند، در امان بمانید. 

•    ایمنی مگس ها در برابر بیماری

حتما برای شما نیز این سوال پیش آمده است که چرا مگس ها با وجود آن که همواره در محیط های آلوده زندگی می کنند و یا در تمام دستگاه گوارش خودشان دارای انگل و میکروب های مختلف هستند، خودشان دچار بیماری نمی شوند. این موضوع به این خاطر است که بر روی سطح خارجی بدن مگس ها و همچنین بر روی قسمت های مختلف لوله گوارش آن ها، پادزهرهایی وجود دارد که می تواند میکروب ها و ویروس ها را از بین ببرد. 

شاید تعجب کنید، اما اگر می خواهید تا این پادزهرها را از بدن مگس ها آزاد کنید و آن ها را به دست آورید، می توانید مگس ها را در مایعات فرو کنید. 

•    تشابه ژنتیکی مگس ها و انسان ها 

این موضوع در خصوص تمامی مگس ها صدق نمی کند، بلکه مگس های میوه خوار را شامل می شود. مگس های میوه خوار از لحاظ ژنتیکی تا 77 درصد به انسان ها شباهت دارند. 

•    امکان دیدن پشت سر

مگس ها از جمله حشراتی هستند که می توانند پشت سر خودشان را ببینند. این مسئله به این خاطر است که هزاران لنز ریزی که در چشمان آن ها قرار دارد، امکان دید 360 درجه را برای آن ها فراهم کند. شاید به همین خاطر است که در بسیاری از موارد موفق به کشتن این حشرات نمی شوید. 

•    کمک به سفر انسان ها به فضا

این موضوع در خصوص تمامی مگس ها نیست، اما آن چیزی که اهمیت دارد این است که چندین مگس در سال 2014 توسط سازمان فضایی ناسا به یک ایستگاه فضایی بین المللی فرستاده شدند تا در سه مورد تحت آزمایش قرار گیرند.

 اولین مورد تاثیرات پرتوهای فضایی بر جانوران زنده، دومین مورد نحوه پرواز در فضا و سومین مورد نیز تاثیرات بلند مدت جاذبه ضعیف بر موجودات بود. مسلما نتایجی که از این تحقیقات گرفته می شود، می تواند تاثیرات زیادی را بر روی نتایج سفر کردن انسان ها به فضا داشته باشد. 

•    ریاضی دانان بالدار

مگس ها می توانند در ریاضیات نیز مهارت داشته باشند البته این موضوع به معنای حل کردن معادلات چند مجهولی یا پیدا کردن انتگرال اعداد ده رقمی نیست؛ بلکه در 4 موقعیت مگس ها می توانند به خوبی عمل کنند. 

مگس ها زاویه دستی که برای گرفتن یا کشتن آن ها فرود می آید را تشخیص می دهند، زاویه مگس کش را نیز می توانند متوجه شوند، پس از آن یک طرح پروازی ایجاد می کنند و حتی می توانند بهترین مسیر فرار و پرواز را نیز انتخاب کنند. 
تمامی این محاسبات و اندازه گیری ها در 100 میلی ثانیه اتفاق می افتد که بسیار سریع است و به فرار و نجات مگس می انجامد. 

•    شباهت با حشرات دیگر

همان طور که می دانید مگس ها دارای تنوع بسیار زیادی هستند. همین تنوع بالا سبب می شود تا گوناگونی زیادی نیز از مگس ها در طبیعت وجود داشته باشند. برخی از گونه های مگس ها می توانند شباهت بسیار زیادی به حشرات دیگر داشته باشند و معمولا با آن ها اشتباه گرفته شوند. به طور مثال نوعی مگس وجود دارد که شبیه به وسپ و یا زنبور است. این مورد تنها یکی از انواع مگس ها است که شباهت زیادی به حشرات دیگر دارد، مسلما این شباهت ها بیشتر از یک مورد و دو مورد نیز هستند. 

•    مگس های تقلبی!

یکی دیگر از حقایقی که جالب است در مورد مگس ها بدانید آن است که برخی از حشرات به اشتباه در راسته مگس ها قرار می گیرند. مگس ها در دسته دوبالان هستند در حالی که مگس های تقلبی در این گروه جایی ندارند و صرفا به خاطر شباهت ظاهری فراوانی که به این مگس های اصلی دارند، در این دسته قرار می گیرند. معروف ترین مگس ها مربوط به مگس های سرکه، مگس فاضلاب و مگس های معموی خانگی می شوند. 

•    رژیم غذایی مگس ها

مورد بعدی در خصوص رژیم غذایی است که مگس ها دارند. معمولا مگس ها ترجیح می دهند تا مواد غذایی که برای خوردن انتخاب می کنند را به صورت مایع بنوشند. این موضوع نیز مربوط به سیستم بدنی است که مگس ها دارند. مگس ها هیچگونه اندام دندان مانندی در دهان خود ندارند که بتوانند مواد غذایی را بجوند، به همین خاطر نیز ناچار هستند تا از اندام خرطوم مانند خود برای نوشیدن مواد غذایی استفاده کنند. 

اما همواره نمی توان مواد غذایی مایع را پیدا کرد، بنابراین مگس ها اسید معده خودشان که در واقع همان شیره گوارشی نیز می باشد را بر روی ماده غذایی بالا می آوردند و زمانی که این شیره مولکول های غذا را تجزیه کرد، آن را می خورند. 

•    تشخیص مزه غذا از طریق پاها

شاید برایتان کمی عجیب باشد اما حس چشایی مگس ها و بسیاری از حشرات بر روی پاهای آن ها قرار دارد. مگس ها، زنبورها و پروانه ها می توانند مزه ها را از طریق پرزهایی که بر روی پاهایشان قرار دارد، بچشند. به همین خاطر است که معمولا مگس ها بر روی تمامی غذاها، فضولات و... می نشینند. 

•    راه رفتن در حالت وارونه

مورد بعدی مربوط به ویژگی وارونه راه رفتن است که مختص مگس های معمولی و خانگی می باشد. آناتومی و فرم بدن این مگس ها به شکلی طراحی شده است که می توانند به شکل های افقی، عمودی و یا حتی بر روی سقف به صورت وارونه راه بروند. این موضوع نیز به دلیل وجود بالشتک های چسبناکی است که در پاهای این مگس ها وجود دارد و اجازه افتادن را به آن ها نمی دهد. 

•    طول عمرهای کوتاه

طول عمرهای کوتاه مگس ها یکی دیگر از ویژگی هایی است که این حشرات دارند. مراحلی همچون تخم، لارو، شفیره و بالغ شدن مگس چیزی بین 1 تا 30 روز طول می کشد. در واقع چرخه زندگی یک مگس که قرار است به مرگ طبیعی بمیرد، صرفا یک ماه است. اما این نکته به صورت میانگین است و مگس هایی که در شرایط مختلف محیطی هستند و یا از گونه های متفاوتی می باشند، می توانند طول عمرهای مختلفی نیز داشته باشند. 

•    تولید مثل بالا

دلیل اینکه با وجود عمر کم مگس ها همواره وجود دارند، آن است میزان تولید مثل آن ها بسیار بالا است. در مدت زمان 30 روزه که مگس ها زندگی می کنند می توانند حدود 2 هزار تخم بگذارند. این مقدار از تخم ها معمولا در دسته های 75 عددی الی 150 تایی قرار دارند. 

•    تولید مثل در محیط های آلوده

یکی از نکات مهمی که در خصوص تولید مثل انواع و اقسام مگس ها می توانیم مطرح کنیم، این است که مگس ها به طور کلی در محیط های بسیار آلوده اقدام به تخم گذاری و تولید مثل می کنند. معمولا تخم گذاری مگس ها بر روی لاشه حیوانات، فضولات و مدفوع، میوه های گندیده و پوسیده و... انجام می شود. دلیل انجام این کار نیز آن است که لاروها زمانی که سر از تخم بیرون می آورند، دارای منبع تغذیه باشند و در همان ابتدا از گرسنگی از بین نروند.  

•    واکنش های بسیار سریع

مورد بعدی در خصوص واکنش های بسیار سریعی است که مگس ها می توانند از خودشان نشان دهند. این موضوع به دلیل قدرت پردازش بسیار بالا و سریع مگس ها و همچنین به دلیل دید 360 درجه ای است که مگس ها دارند. 

•    جوان ترین حشرات

جوان ترین حشره بودن مربوط به طول عمر کوتاه این موجودات نیست، بلکه مربوط به قدمتی است که این موجودات بر روی زمین دارند. تاریخ زمین را تا حدود 250 میلیون سال پیش توانسته اند تخمین بزنند؛ بسیاری از حیوانات 200 میلیون سال قدمت دارند که جزو قدیمی ترین موجودات به حساب می آیند. اما در این بین شواهدی که وجود دارد نشان می دهد که مگس ها صرفا 70 میلیون سال قدمت دارند و همی موضوع نشان می دهد که این حشرات جزو جوان ترین حشراتی هستند که بر روی زمین وجود دارند. 

•    عدم پرواز مسیر های طولانی

مگس ها حشراتی بالدار هستند و بسیار سریع نیز می توانند از جای خود بلند شده و به پرواز دربیایند. اما نکته ای که وجود دارد آن است که بسیاری از این حشرات همچون مگس های خانگی نمی توانند مسافت های طولانی را به پرواز دربیایند. به طور کلی در یک ساعت مگس می تواند صرفا 7 کیلومتر را طی کند. البته طولانی ترین مسیری که برای پرواز مگس ها به ثبت رسیده است در محیط های روستایی و کشاورزی است که حدود 32 کیلومتر است و این موضوع نیز به دلیل آن است که مگس ها ناچار به طی کردن مسافت طولانی برای رسیدن به غذا بوده اند.   

مکان های تجمع مگس ها

مگس ها می توانند در محیط های مختلفی تجمع پیدا کنند، اما آن چیزی که اهمیت زیادی دارد آن است که این محیط ها را نیز بشناسید تا بتوانید هرچه بهتر آن ها را از بین ببرید. 

•    رستوران ها، آشپزخانه ها و کترینگ های غذاخوری
•    کارخانه های تولید کننده مواد غذایی و نوشیدنی
•    محل تخلیه پسماندها و زباله های شهری 
•    انبارهای مربوط به مواد غذایی
•    کشتارگاه ها
•    دامداری ها و مرغداری ها

سم دیویس

سم دیویس یکی از انواع سم هایی است که برای از بین بردن مگس ها از آن استفاده می کنند. این سم کاملا بدون بو می باشد و همین موضوع همچون یک شمشیر دولبه عمل می کند. ماده اولیه تشکیل دهنده سم دیویس با نام دلتامترین شناخته می شود که به عنوان یک ماده اولیه فعال می باشد. نحوه عرضه این سم به صورت اسپری بوده و ماندگاری حداقل 3 ماه را دارد. 

نکته مهم بعدی در خصوص سم دیویس آن است که می تواند به سرعت بر روی مگس ها تاثیر بگذارد و سریعا آن ها را از بین ببرد. از سم دیویس هم در داخل ساختمان و هم در خارج ساختمان می توانید استفاده کنید و محدودیتی از این بابت نخواهید داشت. 

استفاده از سم دیویس می تواند کاملا مقرون به صرفه بوده و تمامی افراد آن را خریداری کنند. مسلما همین نکته سبب می شود تا این نوع از سم در بین تمامی اقشار جامعه دارای طرفداران خاص خودش باشد. نکته مهم بعدی نیز در مورد بهداشتی بودن این سم است که سبب می شود سلامت انسان ها در معرض خطر قرار نگیرد. 

•    مکان های مورد استفاده سم دیویس

اما از سم مگس کش دیویس در چه مکان هایی می توانید استفاده کنید؟ مگس ها در غالب مکان های شهری و روستایی و به خصوص در مکان هایی که پر تجمع هستند، دیده می شوند. بنابراین می توانیم بگوییم که لزوم از بین بردن آن ها بیش از پیش برای تامین سلامت انسان ها و حیوانات اهلی اهمیت پیدا می کند. 

در خانه های مسکونی، بیمارستان ها و درمانگاه ها، آزمایشگاه های تشخیص طبی، سربازخانه ها، کارخانه های تولید کننده انواع مواد غذایی، محیط های کارگاهی روستایی، دامداری ها، مرغداری ها، کشتارگاه ها، قسمت ها و ایستگاه های مربوط به دستگاه های تصفیه آب و فاضلاب، اماکن مربوط به تفکیک زباله و... لازم است تا مگس هایی که تجمع پیدا کرده اند را از بین برد. مسلما این کار سبب می شود تا هم بهداشت محیط به شکل بهتر و مناسب تری رعایت شود و هم سلامت انسان ها و حیوانات بیش از پیش تامین شود. 

•    نحوه مصرف سم دیویس

کاربردها و مکان هایی که برای استفاده از سم دیویس اهمیت دارند را معرفی کردیم. اما نحوه صحیح مصرف این سم به چه شکل است و چگونه می توانیم از این سم استفاده کنیم که بیشترین تاثیر را داشته باشد؟ در این قسمت این موضوع را بیان خواهیم کرد. مسلما با اطلاع داشتن از نحوه صحیح مصرف سم دیویس، می توانید بیشترین تاثیرگذاری را از این سم ها انتظار داشته باشید و بهترین نتایج را نیز دریافت کنید. 

می توانید از سم دیویس به 4 شکل متفاوت با توجه به شرایطی که دارید و همچنین با توجه به امکاناتی که در دسترس دارید، مورد استفاده قرار دهید. به همین خاطر نیز بهتر است بدانید که کدام یک از روش هایی که در ادامه بیان می شوند، گزینه مناسب تری برای شما به حساب می آیند. 

  • سمپاشی

اولین روش مربوط به سمپاشی کردن می شود که معمولا نیز به صورت لکه گیری انجام می شود. در روش لکه گیری غالبا درون سطلی که برای سمپاشی در نظر گرفته شده است، از یک لیتر آب ولرم و همچنین 100 گرم از سم دیویس می ریزیم. افزودن سم به آب را باید به صورت تدریجی انجام دهید تا سم به خوبی در آب حل شود و در نهایت یک محلول یکنواخت داشته باشید. زمانی که سم آماده شد آن را درون یک اسپرس سمپاش می ریزیم و در مکان هایی که مهم است اسپری می کنیم. معمولا این مقدار ا سم می تواند بین 11 الی 13 متر مربع از سطح زمین و 23 الی 26 متر مربع از دیوارها را پوشش دهد. 

  • رنگ آمیزی

در روش رنگ آمیزی که با نام رنگ آمیزی با قلم مو نیز شناخته می شود باید حدود 100 گرم از سم را در 300 میلی لیتر و یا همان 3 لیتر آب ولرم حل کنید. زمانی که سم را داخل آب ریختید، آن را به خوبی هم زده و حل می کنید تا بتوانید یک محلول یکنواخت را به دست آورید. زمانی که محلول آماده شد آن را با استفاده از قلم مو بر روی قسمت هایی که معمولا مگس ها بیشتر می نشینند، پخش می کنند. 

یک نکته مهم در خصوص استفاده از این روش آن است که قسمت های مورد نظر را حتما پیش از زدن سم، از وجود هرگونه گرد و غبار پاکسازی کنید و سپس سم را بر روی آن قسمت ها قرار دهید. معمولا این مقدار از سم می تواند برای 20 الی 23 متر مربع بر روی سطح زمین و 33 الی 40 متر مربع بر روی سقف یا دیوار کافی باشد. 

  • مرطوب کردن

روش بعدی با نام روش مرطوب کردن شناخته می شود. در این روش لاید حتما از 100 گرم سم و 200 میلی لیتر آب استفاده کنید. این روش می تواند برای کف زمین استفاده شود و معمولا برای 33 متر مربع کافی است. 

  • ریختن طعمه

روش بعدی مربوط به ریختن طعمه می باشد. ریختن طعمه مگس می تواند در ظرف های مرطوبی که امکان نشستن مگس ها در آن زیاد است، انجام شود. در این شرایط می توانید از 100 گرم طعه استفاده کنید و فضایی حدود 33 متر را پوشش دهید. 

سوالات متداول

1.     آیا مگس ها می توانند نیش بزنند؟

مگس ها توانایی گزیدن و نیش زدن ندارن؛ چرا که دهان اون ها به زائده خرطومی شکلی منتهی شده است.

2.     کدام بخش از بدن مگس عامل اصلی عوامل بیماری زا است؟

طبق تحقیقاتی که انجام شده بال ها و پاهای مگس جاهایی هستن که دارای بیشترین تجمع باکتری ها بوده و عامل اصلی در انتقال بیماری ها به محیط های جدید به حساب میان.

3.     بهترین سم برای مگس کدام است؟

بسته به شرایط محیطی و میزان مگس های محیط نوع سم برای مگس می تونه متفاوت باشه. ما در بیا تو کالا بهترین سم برای مگس ها رو برای شما ارائه کردیم که در بخش مربوطه می تونین اون ها رو با همه مشخصات مشاهده نمایید.

4.     طول عمر مگس ها چقدر است؟

بسته به دما و شرایط محیطی طول عمر مگس ها می تونه تغییر کنه. اما در حالت کلی مگس ها از 8 روز تا ماه می تونن عمر کنن.

5.     آیا سم مگس کش آجیتا برای کشتن مگس میوه و خرمگس هم موثر است؟

بله این سم برای کشتن همه گونه مگس هایی که در دور و بر ما حضور دارن موثر هست و می تونین ازش برای سمپاشی همه گونه های مگس استفاده کنین.

نظرات خود را در ارتباط با این محصول با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود ورود نمایید

نظرات کاربران