مشاوره رایگان: 09109107280

سم برای مار

0 1401/08/14

آشنایی با انواع مارها

مارها موجوداتی مرموز هستند و با وجود آنکه اغلب مردم از آنها وحشت دارند از پر طرفدارترین جاندارانی می باشند که می خواهیم راجع به آنها اطلاعات کسب کنیم. تا کنون حدود 3000 گونه از این موجودات شناسایی شده اند که در این میان فقط حدود 400 گونه آنها سمی میباشند و از میان آنهافقط 50 گونه خطرناک بوده و میتوانند برای انسان مشکل ساز باشند. در ضمن باید بدانیم که مارهایی که سمی هم نیستند ممکن است شما را گاز بگیرند که در اینصورت جای هیچ نگرانی نیست.

مارهای زهر دار

 

با وجود فراوانی گونه‌های مار در جهان، فقط 20 درصد از مارها، سمی هستند که معمولاً با وجود نشانه‌هایی از قبیل دم نازک و وجود دو دندان تیز توخالی که در ابتدایش سوراخی دارد شناسایی می‌شوند و بقیه مارها غیرسمی هستند. همچنین از این 20درصد مارهای زهردار، فقط 75 درصد آنها قادر هستند با زهرشان انسان را از پا درآورند. دندان‌های نیش مارهای زهری، در فک بالای دهان آنها قرار گرفته و با غده‌های سمی که در سر مار قرار دارند در ارتباط هستند. با کشیدن دندان مار نمی‌شود برای همیشه با خیال آسوده از نیش مار زهری در امان بود چرا که دندان‌های نیش در دهان مارهای زهری مجدداً رویش می‌کنند. مار زهری به کمک این نیش‌ها زهر را به بدن شکار خود تزریق می‌کند و این گونه می‌کوشد تا جانش را بگیرد یا حداقل او را ناتوان و بی‌هوش سازد تا با خیال راحت به خوردن گوشتش بپردازد. تمام مارهای زهری علاوه بر نیش، دندان نیز دارند. در نتیجه، تمام مارهای زهری علاوه بر نیش زدن گاز هم می‌گیرند.

 

مار زنگی

 

از نوع مار زنگی نزدیک به 12 نوع مختلف در جهان وجود دارد. مارهای زنگی را از زنگوله‌ای که در ته دم خودشان دارند به راحتی می‌توان تشخیص داد. هر چند دم این مار طوری ساخته شده است که در هنگام حرکت و جنبیدن صدای زنگ درآید ولی با این وجود صدای اصلی زنگوله دم مار بر اثر لرزش دم توسط خود مار، تنها زمانی انجام می‌پذیرد که مار از چیزی احساس خطر بکند.

 

افعی

 

افعی نیز که بیشتر در جنوب شرقی آسیا یافت می‌شود، همانند مار زنگی است. هر دوی آنها علاوه بر آنکه مانند مارهای دیگر از جلو حرکت می‌کنند، قادر به حرکت از سمت پهلو نیز هستند. افعی‌ها تنها مارهای زهری در اروپا هستند.

کجا را برای زندگی انتخاب میکنند

این موجودات بجز در قطب جنوب تقریبا" در سایر قسمت های دنیا وجود دارند. اغلب مارها روی زمین یا زیر آن زندگی می کنند امابرخ از انواع آنها هم وجود دارند که درختان یا آب را محل زندگی خود انتخاب می کنند. کنار رودخانه ها باتلاقها نیز از جمله مکانهای مورد علاقه برای زیندگی این خزندگان می باشد. گونه های جالبی از مارها در آسیای جنوب شرقی مشاهده شده است که تواناییپریدن نیز دارند و بسادگی از شاخه درختی به شاخه دیگر میپرند.

نحوه شکار

بزرگترین دلیل ترس مردم از مارها عدم شناخت دقیق می باشد. در این شکل مادر و فرزندی را ملاحظه می کنید که یک پیتون در دست دارند. خطر مارها را می توان به دو دسته تقسیم کرد، اول آنهایی که با سم خود می توانند باعث مشکلاتی در سیستم عصبی یا گردش خون طعمه شوند و دسته دوم آنهایی که با قدرت ماهیچه های خود می توانند طعمه را تحت فشار قرار دهند یا خفه کنند.

تولید مثل مارها

اغلب مارها بوسیله تخمگذاری تولید مثل میکنند. تخم مارها بسیار سفت می باشد و حالت چرم مانند دارد بگونه ای که در برخی موارد نوزادان بدون کمک مادر نمی توانند از تخم بیرون بیایند. دلیل نرم بودن پوسته تخم آن است که مارهای ماده برای حفاظت از تخم ها اغلب آنها را در بدن خود تا هنگام تولد نوزادان نگاه می دارند. جالب است بدانید که اغلب بچه مارها در قسمت جلوی سر خود به هنگام بیرون آمدن از تخم دندان خاصی دارند که به Egg Tooth معروف است و توسط آن قاعدتا” باید بتوانند پوسته تخم را پاره کنند.

 

زیستگاه مارها

می دانیم که حیات گیاهان و جانوران از خیلی جهات به یکدیگر وابسته است و به همین سبب بصورت مجموعه هائی با هم زندگی می کنند . محل استقرار این مجموعه ها زیستگاه آن گیاهان یا جانوران است . زیستگاه جائی است که در آن یک گیاه یا جانور از شرایط لازم یعنی آب و هوا و غذا و پناهگاه مناسب برای ادامه زندگی برخوردار است . ممکن است این زیستگاه بزرگ یا کوچک باشد . زیستگاه مار هم از این قاعده مستثنی نیست . با مطالعه طرز زندگی مارها و شناخت نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی هر منطقه در فصول مختلف سال ، می توان حدس زد که چه نوع مارهایی در مناطق مختلف زندگی می کنند .

 

مارهای زمینی اغلب در بیابانها ، دشتها ، کوهستانها، و لای بوته ها ، زیر تخته سنگها و داخل حفره ها و یا روی درختها و گاهی در باطلاقها یا در آب رودخانه ها زندگی می کنند . اما مارهای دریائی در محیطی جز آب دریاها قادر به ادامه زندگی نیستند . البته بعضی از انواع مارهای دریائی گاهی در سواحل صخره ای به خشکی می آیند ولی از ساحل زیاد دور نمی شوند و مجددأ به دریا مراجعت می نمایند .

نکاتی برای تشخیص مار سمی از مار غیر سمی

سفر کردن همیشه عاری از خطر نیست، یکی از انواع این خطرها به ‌ویژه در سفرهای طبیعت‌گردی مواجه به حیوانات است، یکی از این حیوانات خطرآفرین «مارها» هستند که انسان ممکن است به طور ناخواسته مورد خشم آن‌ها واقع شود، با این مقاله کجارو همراه شوید تا بدانید در مواجه با یک مار چه کاری را باید انجام دهید و مهم‌تر این‌که آیا این مارسمی است یا غیر سمی

زهرمار، یک سم کشنده است که سالانه صدها نفر از مردم جهان، جان خود را به خاطر آن از دست می‌دهند.

سمی ترین و خطرناکترین مار ایران چه نام دارد؟

کفچه مار ایرانی – کبرا

مار کبرا خطرناک ترین مار ایران هستش که به خاطر شکل سرش در هنگام حمله بهش کفچه مار هم می گن.لای سنگها ،صخره ها، بوته‌ها و علفزارها زندگی می کنه و سم کشنده ای داره. حداکثر به 165 سانتیمتر میرسه که 27 سانتی متر هم دمش هست. نیش این مار دارای سم نوروتوکسین هست که روی سیستم عصبی اثر میگذارد.

 

با گرم شدن هوا لزوم سمپاشی ، لزوم سمپاشی در برخی اماکن و منازل است که با برخورد با جانوران موذی نظیر سوسک و موش ومارو امثالهم ضرورت پیدا می‌کند.نکته مهم در این مساله این است که افراد نا وارد وغیر متخصص با استفاده از سموم  دیگرسلامت افرادخانواده بخصوص کودکان، میانسالان، خانم‌های باردار و بیماران قلبی، کلیوی، ریوی و … را به خطر می‌اندازند. استفاده از سموم شیمیایی غیراستاندارد و تایید نشده خطر سقط جنین، مشکلات پوستی، عصبی و تنفسی را افزایش می‌دهد.یکی از اصلی‌ترین و مهم ترین  اقدامات در مبارزه با حشرات و جانوران موذی،و خزندگان است  استفاده از سموم شیمیایی میباشد ضمن اینکه افرادی هم هستند که خودشان از بازاراقدام به خرید سم می‌کنند و بدون در نظر گرفتن دوز مصرفی و یا پیروی از دستورالعمل‌های اشتباه، از آن استفاده می‌کنند و با این کار علاوه بر آسیب رساندن به سلامت افراد خانه، حشرات هدف را نسبت به این گونه سموم مقاوم کرده و به جای نابودی آنها موجب تکثیر و مقاومت در برابر سموم می کند ریختن این سم‌ها بدون مشاوره با کارشناسان و متخصصین دفع آفات در چاه‌های فاضلاب موجب بیماری و نابودی میکروارگانیسم‌های موجود در چاه می‌شود و به محیط‌زیست هم  آسیب می‌رساند. بسیاری از سم‌های موجود در عطاری‌ها و سم‌فروشی‌های غیر‌معتبر، سموم گیاهی درجه پایین و محتوی مواد دکلره است که می تواند تا 40 سال در محل باقی بماند و از خانواده د.د.ت محسوب می‌شود که بسیار خطرناک است. و عواقب بدی را هم برای مصرف کننده و محیط زیست دارد حتماً از شرکت‌های سم‌پاشی دارای مجوز از وزارت بهداشت برای این کار کمک گرفته شود و تا چند ساعت پس از سم‌پاشی، خانه خالی از سکنه باشد تا بخار و ذرات معلق سم از بین برود.

 

سم تا زمانی که مرطوب است می‌تواند مسمومیت ایجاد کند. به همین دلیل توصیه می‌شود هنگام سم‌پاشی و تا 48 ساعت بعد، کودکان زیر 6 سال، خانم‌های باردار، افرادی که دچار بیماری‌های ریوی، قلبی، کلیوی، حساسیت و بیماری‌های پوستی هستند، در خانه حضور نداشته باشند.

 

ضمنا نیازی به جمع کردن وسایل خانه نیست. رختخواب‌ها را در معرض نور خورشید و هوای آزاد قرار‌دهید. پس از سم‌پاشی و بازگشت به منزل در و پنجره‌ها باید باز باشند تا احتمال مشکلات تنفسی از بین برود.

 

نظرات خود را در ارتباط با این محصول با ما به اشتراک بگذارید

برای ثبت نظر باید به حساب کاربری خود ورود نمایید

نظرات کاربران